BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

tisdag 31 maj 2011

Månadens skivtips

Ibland får jag vackert krypa till korset och tacka televisionen för information. Jag har under flera år varit fullständigt omedveten om artisten Andi Almqvist, men tack vare ett sällsynt andningshål i schlagerisen för någon kulturmedveten anställd på Sveriges Television (de måste ha glömt kvar vederbörande i något gammalt arkivskåp vid de senaste personalnedskärningarna och pliktskyldigast upplåtit programtid som plåster på såren) så vet jag nu bättre. Döm om min förvåning när jag under söndagskvällens håglösa zappande mellan kanalerna plötsligt upptäckte den felande länken mellan Thåström och Tom Waits. Han är visserligen skåning och det är ju sällan bra (med vissa väl valda undantag) men vilken röst! Vilket vemod! Vilka texter! Vilken gränslöst vacker musik! Jag ger mig inte in på några närmre beskrivningar av musiken, då sådana sällan gör verkligheten rättvisa men gillar du det allra minsta Tom Waits, Wovenhand, Will Oldham, Steve Von Till, Nick Cave, Thåström och andra muntergökar så får du bara inte missa den här snubben! Senaste plattan kom 2009 och är lätt en av de bästa svenska plattorna på minst tio år.





4 kommentarer:

Pia sa...

Håller med dig, musiken och hela programmet var alldeles magiskt! Jag blev så förvånad att jag inte hört talas om honom tidigare, inbillar mig iallafall att jag har hyfsat bra koll. Men musikbranschen är tuff och jag får intrycket att Andi inte säljer sig med några billiga trick. Kanske därför han inte är känd av den stora massan. Önskar all lycka och framgång till honom!

Freddie sa...

Jag hade tv-skvalet på i bakgrunden och hajade plötsligt till för att det spelades någonting som lät riktigt jävla bra. Senaste veckan har jag lyssnat konstant på honom på Spotify. Hoppas få tillfälle att gå och se en konsert med honom i sommar.

nane sa...

Kul att du gillar honom men "han är ju visserligen skåning och det är ju sällan bra" gjorde att jag bara måste kommentera! Förutom Andi har vi Pelle Ossler som är ännu dystrare än Andi och enligt mig bäst i sverige(de har dessutom samarbetat på sista plattan där Ossler spelar gitarr på låten "hyena" sen finns det en annan skåning som heter Christian Kjellvander han är mer åt countryhållet men vilken röst han har och hans första platta är suverän!
Bara lite tips på skåningar från en skånska :)

AW sa...

Jag skrev också "med vissa väl valda undantag". Ossler är ett av dem, precis som Stry Terrarie, Henrik Venant och några till. Christian Kjellvander ger jag emellertid inte mycket för och det ligger honom knappast till fördel att han dessutom är skåning.