BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

fredag 4 februari 2011

Lite stryk har ingen dött av, amen.

Det här med Livets ord riskerar att bli en följetong och det vet jag inte om jag är så intresserad av egentligen, så spännande är inte vårt svenska denominations-univers, MEN jag råkade snubbla över det här ljudklippet från sent åttiotal. Det är den amerikanska predikanten Jane Whaley som vid ett besök hos Livets ord berättar om hur hon agat sin dotter.  Mannen som tolkar är Robert Ekh, en man som tillsammans med bland andra Ulf Ekman grundade Livets ord 1983. Ekh är (enligt Wikipedia) idag pastor för Livets ord i Uppsala.
En Livets ord-anhängare skulle nu nog säga något i stil med att det var länge sedan och att Livets ord har förändrats. Säkert så men organisationen har inte gjort upp med sitt förflutna. Det har mig veterligen (motbevisa mig gärna nu så att jag tvingas be om ursäkt, oh the irony) inte förekommit några offentliga avböner från Ulf Ekman där han ber om ursäkt för saker som han eller andra sagt eller gjort i Guds namn. Så länge klipp som detta får cirkulera oemotsagda av Livets ord själva, så tar i alla fall jag det som att budskapet fortfarande gäller eller att man i alla fall inte skäms över att ha haft sådana här åsikter.
Följ länken:
Jane Whaley tillämpar "Guds ord"

5 kommentarer:

J.Strauss sa...

Jag ska tillämpa Guds ord på han!
Jag har fullt på bibeln i grejer.

Anonym sa...

Om gud tycker aga är ok är han inte gud, utan djävulen själv i mina ögon. Vet man ens hur LO ser på aga nu idag? Om sekten är så sluten att man inte vet vad som sker där inne, hur vet man då om detta sker eller inte än idag? =(

Anonym sa...

Sekten är inte sluten... Och det ni kallar sekt är heller ingen sekt..

Har ni satt er fot innanför deras väggar någon gång? Det är en vanlig kyrka öppen för alla. Kanske ska kolla upp saker innan ni uttalar er.

AW sa...

Vad är grejen med att nia folk? Har du fastnat i någon Thor Modéen-film eller? Om du inte med ni syftar på du i plural (vilket torde vara den gängse tolkningen), i så fall vill jag påpeka att det bara är EN person som kallat L.O. för sekt. Själv har jag besökt Livets ord flera gånger i olika sammanhang och kan mycket väl tänka mig att göra det igen.

Anonym sa...

På Wikipedia framgår att det nog är ett par-tre stycken som vill kalla LO för en sekt. Och så länge LO inte gör upp med sitt förflutna, så tycker jag man gott och väl kan kalla dem sekt. Den ekonomiska aspekten verkar ju dessutom lite smått snedvriden, och sektlik. Skäl nog att göra upp med sitt förflutna är väl att bli kallad sekt på Wikipedia, det informationsställe de flesta använder sig av idag för att få snabb info. Knappast smickrande! Klistrar in vad det står på Wikipedia om LO och att de anklagas att vara en sekt:

Hjälporganisationen för människor som drabbats av sekter, FRI (Föreningen Rädda Individen), menar dock att Livets Ord är en sekt och att Ulf Ekman är sektledare. Torbjörn Swartling skriver om boken i "Tankekontroll" ISBN 82-520-5449-8 där han berättar som sina personliga erfarenheter. En känd, och ibland omstridd, sektmotståndare, Karl-Erik Nylund, har även ett kapitel om Livets Ord i sin bok Att leka med elden - sekternas värld där han menar att Livets Ord bör göra upp med sitt förflutna för att slippa sektstämpeln och bli helt accepterade bland andra frikyrkor.[6]

Skarp kritik gällande sektbeteende och maktmissbruk har även riktats ifrån Ulf Ekmans frus brorson, såväl som från Ulf Ekmans svåger, vilka lämnade Livets Ord på ett tidigt stadium främst med kritikinnehållet som orsak.[7]

Per Kornhall är ytterligare en långvarig tidigare medlem som numera anser att Livets Ord är en sekt. Kornhall publicerade 2010 boken Livets ord. Kontroll och manipulation i Jesu namn.